Mesajul din sticla
Influenta sociala
27/09/2010
Nu despre influenta sociala a persoanelor influente este acest text.
Mi-am propus sa va povestesc unul dintre primele experimente de psihologie sociala: in anul 1936 M. Sherif publica un studiu referitor la procesul formarii normelor de grup.
Un grup de studenti au fost invitati intr-o camera obscura, in care era proiectata o sursa mica de lumina. Punctul luminos 'se plimba' pe un perete. Rand pe rand, fiecare participant trebuia sa estimeze (individual) care a fost lungimea traiectoriei punctului luminos (miscarea pe care o vedeau respectivii subiecti ai experimentului era, de fapt, o iluzie cinetica: pe intuneric, un punct luminos stabil pare in miscare).
In prima parte a experimentului, fiecare participant intra singur, evalua singur si, la final, comunica propria sa opinie. Evident, perceptiile erau variate.
In a doua parte a experimentului, participantii intrau in grupuri, comunicand intre ei in timp ce percepeau si incercau sa evalueze traiectoria punctului luminos.
Desigur, opiniile comunicate difereau acum destul de mult fata de cele initiale, individuale. Un procent semnificativ dintre participanti au ales sa isi revizuiasca propriile puncte de vedere, in sensul conformarii la opinia majoritara.
Grupurile din care facem parte au o influenta teribila asupra noastra. Totul ar fi doar bine daca influenta ar fi doar pozitiva.
Pastrati-va mintea limpede!
Cosmina,
Colaborator 121
[Iti incepi fiecare dimineata in fata computerului, cu o cafea alaturi, citind mesajul din sticla? Daca iti plac mesajele noastre si ai si tu ceva de transmis membrilor 121, click aici!]
Frumoasa, mereu tanara si proaspata, spirituala si calda, tot timpul la curent cu cele mai noi trend
[spune-ti parerea]
Comentarii
cita700925
non-membru, In data de 27/09/2010
Interesant! Studiul trebuie facut si pe categorii de varsta (sau poate s-a facut!), tinerii sunt influentabili. Oricum, felicitari pentru astfel de articole - altceva!
Player_pit
non-membru, In data de 27/09/2010
Omul nu poate fi influientat, Omul nu poate influienta. Daca cineva iti prezinta o idee, o sugestie, acesta nu va avea nici un alt efect asupra ta, altul decat accepti(permiti, esti deacord) tu ca va avea. Nu conteaza ce intentii au altii asupra ta, conteaza doar cea ce tu preferi sa experimentezi si acesta va fi efecul pe care il va avea in viata ta indiferent de intentia altora.
maria maria
non-membru, In data de 27/09/2010
De acord cu cita700925, alt grn de articol.Felictari. Femeile au clar si alte preocupari decat sex, tzoale, cosmetice , sentimente siropoase. Altfel ne miram de ce barbatii ne trateaza " de sus" ca sa zic asa.
amada
non-membru, In data de 27/09/2010
Draga Player_Pit, azi trebuie sa te contrazic :)) Omul este un animal social care este influentat de mediul in care traieste. Michel Foucault, un sociolog francez, a carui opera a devenit ff "influenta"(!!) in stiintele sociale, merge mai departe cu prezumtiile si afirma nu doar ca oamenii traiesc intr-o ordine sociala reglata de acei indivizi care au puterea sa impuna legi, doctrine, valori dar ca aceste idei "instigate" de sus in jos prin diverse mijloace (presa, legi, etc) sunt prezentate in asa fel incat masele nu doar accepta dar si le si asuma complet, transformandu-le in valori proprii. Astfel incat, prin puterea manipulativa a discursului (cu sensul dat de Foucault - o prezentare de idei intr-o anume maniera care sa impuna si sa popularizeze/inradacineze idei), masele ajung la un "auto-control", ideile si valorile isi schimba directia mergand acum dinspre interiorul individului catre exterior-societate. Este un concept poate greu de cuprins cu mintea, personal cred ca are o oarecare exagerare si ca este o mixtura de alegeri individuale si influenta a mediului social. interesant subiectul, felicitari Cosmina! numai bine
Di2005
non-membru, In data de 27/09/2010
Foarte interesant articolul tau, Cosmina, si te felicit pentru tema si abordare-de la mine ai zece stelute si felicitarile de rigoare! Amada, comentariul tau e si el demn de cele zece stelute cu felicitari, deoarece dezvoltarea pe care o dai subiectului este fascinanta si bine documentata. Si sunt de acord ca omul, ca animal social, cum bine il definesti tu, Amada, adera intotdeauna la un grup, uneori pe baza unor conveniente, pur si simplu pentru a se simti la adapost si intr-un mediu caruia ii aloca o anumita valoare sociala raportata la celelalte grupuri sau pe criterii de preferinte sau idei comune. Probleme apar atunci cand persoane mai putin bine-intentionate, insa dotate cu multa personalitate si putere de persuasiune (erijate in leaderi de grup) influenteaza intr-un mod negativ comportamentul si gandirea celorlalti membri ai grupului, sensibili la acest gen de "manipulare". De aceea cred eu ca prima forma de aparare fata de acest gen de "agresiune" pasiva prin inducerea unor valori care nu ne sunt proprii, dar pe care le putem adopta in mod fals ca apartinandu-ne, este sa ne antrenam in a reflecta in afara schemelor preconcepute ("think outside the box"), in sensul de a ne pune intrebari si a nu "lua de bun" tot ceea ce ni se serveste ca truism din afara. Adoptarea sau respingerea unor idei trebuie sa fie rezultatul alegerilor proprii, in deplina cunostinta de cauza, pe baza sistemului de valori ce ne defineste pe fiecare. O zi frumoasa tuturor!
amada
non-membru, In data de 27/09/2010
Da .... ff interesant subiectul de azi. Di, da-mi voie sa te intreb (de dragul discutiei, caci vai ce-mi place polemica :))), vorbesti de un sistem de valori proprii. Dar cum ti-ai construit acel sistem de valori? De unde ai luat ideile? Este sistemul tau complet independent de mediul social in care iti traiesti viata? Si daca este independent, atunci cum interactionezi cu cei din jurul tau care posibil au fiecare la randul lor sisteme de valori proprii? Sau cumva, acest sistem de valori intern ni-l construim pe un sistem general existent deja, preluand valori de la parintii nostri si miscandu-ne fara sa fim constienti de acest lucru doar in "cutia" care ni se da? astept reply :))))
amada
non-membru, In data de 27/09/2010
Da .... ff interesant subiectul de azi. Di, da-mi voie sa te intreb (de dragul discutiei, caci vai ce-mi place polemica :))), vorbesti de un sistem de valori proprii. Dar cum ti-ai construit acel sistem de valori? De unde ai luat ideile? Este sistemul tau complet independent de mediul social in care iti traiesti viata? Si daca este independent, atunci cum interactionezi cu cei din jurul tau care posibil au fiecare la randul lor sisteme de valori proprii? Sau cumva, acest sistem de valori intern ni-l construim pe un sistem general existent deja, preluand valori de la parintii nostri si miscandu-ne fara sa fim constienti de acest lucru doar in "cutia" care ni se da? astept reply :))))
amada
non-membru, In data de 27/09/2010
Da .... ff interesant subiectul de azi. Di, da-mi voie sa te intreb (de dragul discutiei, caci vai ce-mi place polemica :))), vorbesti de un sistem de valori proprii. Dar cum ti-ai construit acel sistem de valori? De unde ai luat ideile? Este sistemul tau complet independent de mediul social in care iti traiesti viata? Si daca este independent, atunci cum interactionezi cu cei din jurul tau care posibil au fiecare la randul lor sisteme de valori proprii? Sau cumva, acest sistem de valori intern ni-l construim pe un sistem general existent deja, preluand valori de la parintii nostri si miscandu-ne fara sa fim constienti de acest lucru doar in "cutia" care ni se da? astept reply :))))
amada
non-membru, In data de 27/09/2010
SINCER, NU AM POSTAT DE 3 ORI ..... SCUZE, NU STIU CE ARE :))))))) PS: ASTEPT REPLY NU DOAR DE LA DI2005 :)))
cossmina
non-membru, In data de 27/09/2010
@ all Felicitari pentru comentarii! Scrieti, va rog frumos, si voi texte: e-mail : office@121.ro subject: mesajul din sticla.
mariannna55
non-membru, In data de 28/09/2010
maria maria, ce m-am amuzat! :))) ai dreptate, cum sa fac sa te votez? ar trebui ca si comentariile sa poata fi votate... cossmina, super articolul! :)
Di2005
non-membru, In data de 28/09/2010
@Amada: de-abia acum am descoperit postarea ta, in care imi ceri completari la mesajul postat, deci imi cer scuze pentru lipsa de rapiditate. :-) Sistemul de valori il construim in functie de informatiile primite din mediul extern, evident, initial pe baza a ceea ce primim de la cei apropiati, din basme, romane, filme, precum si prin contactul cu un sistem de religie sau filosofie: aceste ultime doua surse delimiteaza cel mai clar notiuni precum binele si raul. Ehe, si dupa ce am cules aceste informatii, ar cam fi momentul sa ne oprim din acumulare si sa demaram ceea ce am putea numi asimilare. Aici apare momentul crucial, adoptarea valorilor pe care le-am primit din exterior. Eu cred ca singurul barometru valabil e propria noastra constiinta, acea scanteie divina pe care o avem cu totii in adancul sufletelor noastre si care ne face sa ne simtim in acord deplin cu o anumita valoare sau idee. Probabil ca tot acest barometru interior ar trebui sa ne ajute sa "iesim din cutiuta", in cazul in care il lasam "sa functioneze corect". Asta e parerea mea, insa sunt departe de a-mi imagina ca detin "adevarul". E doar o mica particica din el, cea pe care o vad eu, prin "oblonul" meu. O zi frumoasa!
Spune-ti si tu parerea
Castiga puncte!
1 comentariu = 5 puncte
Publicitate
Tema emisiunii:
Despre frumusete si Kabbalah cu Thea Haimovitz
Frumoasa, mereu tanara si proaspata, spirituala si calda, tot timpul la curent cu cele mai noi trenduri in frumusete si sanatate: Thea Haimovitz este unul dintre cei mai ...[Citeste mai departe]
Vezi toate emisiunile
Puncte 121
Orice actiune pe 121 iti aduce puncte care iti genereaza beneficii in cadrul comunitatii si pot fi folosite si ca moneda in shop.
Citeste mai multe despre puncte



