Lucian Dan Teodorovici

scris de Florentina Bratfanof   
Lucian Dan Teodorovici
Care sunt argumentele dvs. la afirmatia: ”colectia Ego Proza a schimbat fata prozei contemporane”?

„Ma bucur ca afirmatia va apartine aici, desi au facut-o, in ultimii ani, multi oameni in presa culturala. Dar aici n-as fi vrut sa spun eu asta. Oricum, argumente am din plin. Argumente sint, mai intii, cele peste 50 de carti care au aparut pina acum in colectie. In nici trei ani. Dar, ca sa va raspund direct la intrebare, trebuie sa ne intoarcem la anul debutului colectiei, in 2004: pina la acel moment, scriitorii tineri apareau mai mult intimplator pe la diverse edituri. Sau, pur si simplu, nu apareau, devenind nume oarecum cunoscute in cercuri restrinse si publicind fragmentar prin diverse reviste. Sigur, au existat si colectii dedicate literaturii contemporane, dar ele n-au reusit sa devina brand, sa impuna nume, sa le sustina. Nu din vina editorilor neaparat, ci a situatiei generale, care nu dadea prea mari sanse literaturii romane contemporane. In conditiile astea, noi am venit cu o colectie foarte bine sustinuta de marketing si promovare, cu un catalog foarte bine realizat, cu bannere ce mizau pe autori, cu un anume „zgomot” care, uneori, a fost si rautacios interpretat. Dar obiectivul de atragere a atentiei publice s-a realizat, or, exact de asta avea nevoie scriitorul roman. Si mai are inca nevoie. A fost o campanie coordonata de colegul meu de atunci, Florin Lazarescu, pe care l-am amintit anterior – si tin sa spun asta pentru a sublinia ca, amindoi fiind si scriitori, entuziasmul nostru, va imaginati, a fost dublu. Toate astea, fara doar si poate, fiind imposibile fara implicarea directa si cu acelasi entuziasm a directorului editurii, Silviu Lupescu, si a celorlalti angajati ai ei. Dar cel mai mare sprijin a venit chiar din partea autorilor: pentru ca si atunci, si mai tirziu colectia a fost alimentata cu carti bune si foarte bune, reusind astfel sa concretizeze o imagine si, mai ales, o personalitate a ei. Iar succesul colectiei a dovedit ca a venit exact pe asteptarile existente.

Ego. Proza a reusit sa impuna in scurt timp nume de prozatori foarte buni care fie erau la vremea debutului, fie inca nu apucasera sa fie prea vizibili cu cartile anterioare. Apoi, a reusit sa arate, lucru important, ca exista numerosi tineri care chiar au un cuvint de spus. Insa cel mai important lucru pe care l-a reusit colectia dupa mine, si va spun asta foarte, foarte sincer, e ca a deschis interesul editorilor pentru proza contemporana romaneasca. Daca pina acum trei ani literatura scriitorilor tineri era cumva ocultata, doar citiva editori foarte indrazneti avind „nebunia” de a scoate citeva carti pe an, fara a avea insa si forta de a se lupta cu investitii generoase pentru impunerea lor pe piata, dupa aceea, multe edituri s-au aratat si se arata tot mai interesate de ce se scrie in prezent. S-a creat astfel o concurenta si ne aflam in plin proces de consolidare a unei piete pentru literatura contemporana. Ego. Proza ramine insa, n-o spun doar eu, ci o spune presa culturala, cea mai importanta colectie dedicata prozei „tinere”. Si, sint convins, va ramine multi ani de acum incolo.”
© copyright 121.ro
 
Ti-a placut acest articol?

Da LIKE paginii 121.ro de Facebook!

0 Comentarii
Spune-ti si tu parerea

Stiai ca daca esti logat poti castiga puncte pentru comentarii?

(nu va fi publicat)
Castiga puncte! 1 comentariu
=
10 puncte
codul de validare
(cod verificare)

Parteneri

  • Gett's
  • Green Revolution
  • Casa mea
  • World class
  • Radio lyns
  • Fashion beauty
  • Art Hub
  • Asociatia pentru Promovarea Artelor Contemporane
  • Centrul National al Dansului
  • National Photografic
Aboneaza-te